|
|||||||||||||||||
Olieverf Olieverf is een mengsel van pigment in de vorm van een zeer fijn poeder en een plantaardige olie, meestal lijnolie. Lijnolie wordt gewonnen door het uitpersen van lijnzaad, de zaden van vlas. De vlasplant wordt ook gebruikt in de schilderkunst voor het linnen van het schildersdoek. Naast de genoemde lijnolie wordt ook wel papaverolie, maïsolie, saffloerolie, zonnebloemolie of walnootolie gebruikt. Lijnolie krijgt bij het drogen een enigszins gele kleur. Voor wit of andere heel lichte kleuren zijn daarom andere oliesoorten, die minder vergelen bij het drogen, beter geschikt. Overigens vergeelt een schilderij in het licht minder dan in het donker, en kan een vergeeld schilderij door het in het daglicht te hangen langzamerhand weer de oorspronkelijke kleur verkrijgen. Het voordeel van lijnolie blijft echter dat het opgedroogd zeer sterk is.
|
De Meesterschilders van MasterPainters Copies gebruiken voor hun replica's topkwaliteit olieverf, topkwaliteit penselen en paletmessen, en topkwaliteit canvas, de eerste voorwaarde voor de uiteindelijk te bereiken Museum Kwaliteit. |
|||||
Mengen Verdunnen Afhankelijk van het gewenste effect zal de schilder de verf meer of minder verdunnen. Bijvoorbeeld bij de impastotechniek wordt de verf helemaal niet verdund. Maar om een vloeiende, dunne lijn te trekken, is verdunnen noodzakelijk. Naast de hier genoemde verdunningsmiddelen zijn er vele andere schildersmedia in de handel verkrijgbaar, sommige met een siccatief om de droogtijd te bekorten. Inschieten Transparantie Kleurechtheid Droogtijd Olieverf heeft een lange droogtijd, die bij zeer dik opgebrachte verf wel een paar maanden kan bedragen. Dun opgebrachte verf is in een week wel droog. Olieverf krijgt na het drogen een stevige, leerachtige laag. De droogtijd hangt af van de mate van verdunning, het type olie, de dikte van de laag, de temperatuur, maar ook van de kleur. In sommige kleuren olieverf zit relatief veel pigmentpoeder en weinig olie, bijvoorbeeld omdat het pigment niet zo'n sterk kleureffect geeft. Deze kleuren, meestal zijn dit de aardkleuren zoals oker, sienna en omber, drogen hierdoor snel - met uitzondering van gebrande omber dat een notoir lange droogtijd heeft. Omdat verf met deze pigmenten ook relatief goedkoop is, wordt deze veel voor de onderschildering gebruikt. Kleuren als kraplak of alizarinerood en karmijn drogen zeer langzaam. Sommige pigmenten, zoals kobaltblauw, versnellen het drogingsproces doordat ze als katalysator werken. Veel schilders met olieverf vinden de lange droogtijd prettig, want dit maakt het mogelijk om lang in het schilderij door te werken, en ook om vergissingen uit te wissen met terpentine. Andere schilders hebben behoefte aan een korte droogtijd, en mengen daartoe een droogmiddel, een zogenaamd siccatief, door de verf. Slot-vernis Onderhoud en behoud van uw replicaschilderij
|
||||||||||||||||||
zie ook: Onze Meesterschilders |
||||||||||||||||||
De Meesterschilders van MasterPainters Copies gebruiken bij schildertechnieken waarbij de verf dik moet worden opgebracht, siccatieven om de lange droogtijd te beperken.
De ateliers van MasterPainters Copies beschikken bovendien over speciale droogruimten waar optimale omstandigheden heersen (temperatuur en luchtvochtigheid) om lange droogtijden te verkorten. |
||||||||||||||||||
Wij adviseren u te overleggen met uw inlijster over het al dan niet vernissen van uw replica schilderij. |
||||||||||||||||||
Bij elk replica-schilderij van MasterPainters Copies ontvangt u een foldertje met wetenswaardigheden en tips om uw schilderij in top-conditie te houden. |
||||||||||||||||||
olieverf schilderij olieverfschilderij olieverf schilderijen olieverfschilderijen |
||